Geoblog.pl    zwiedzajacswiat    Podróże    2010 TURCJA    Turcja - opis wyprawy

Turcja - opis wyprawy

Turcja
Turcja, Kuşadası

a więc najpierw...

Tygodniowy Pobyt w Kusadasi bez tłumów i natłoku z przepięknym wybrzeżem i krajobrazami... i zebranie sił na objazd ponad 3500 km

no i jak już zebraliśmy siły .....

dzień 1
przejazd do Sanktuarium Maryjnego Meryemana, dokąd zgodnie z tradycją, wraz ze św. Janem przybyła Maria, matka Jezusa Chrystusa. Przejazd do Efezu. Spacer po starożytnym mieście z jego agorami, świątyniami, bibliotekami, teatrami i ... domami uciech. później przejazd na wzgórze Pergamonu. Po śmierci Aleksandra Wielkiego Pergamon stał się jedną ze stolic kulturalnych świata hellenistycznego. Jego nazwa weszła do większości języków europejskich jako pergamin, który tam właśnie wynaleziono. Nagrodą za wysiłek poświęcony na zdobycie szczytu jest majestatyczny widok, rozciągający się na okoliczne równiny. nocleg w okolicy Pergamonu.

dzień 2
zwiedzanie legendarnej Troi. Słowo Troja przywodzi na myśl wiele skojarzeń – historię kochanków Heleny i Parysa, zaciętą walkę greckich i trojańskich wojowników, zagładę wspaniałego miasta, której symbolem jest ogromny koń z drewna, a w końcu poetę, który uwiecznił to wszytko w Iliadzie i Odysei. Przejazd na przeprawę promową przez cieśninę Dardanele, łączącą Morze Egejskie z Morzem Marmara. Przejazd do Stambułu. Ta naznaczona dziedzictwem imperiów bizantyjskiego i osmańskiego metropolia jest obecnie nowoczesnym, tętniącym życiem, fascynującym, kosmopolitycznym i pełnym sprzeczności miastem. Przekonaliśmy się o tym już pierwszego wieczoru podczas wyprawy na Taksim – nowoczesną dzielnicę biznesu, pełną życia artystycznego , nocleg w Stanbule.

dzień 3
całodzienne zwiedzanie Stambułu, podczas którego zobaczyliśmy At Meydani – dawny Hipodrom. Pałac Topkapi – ogromny kompleks pałacowy, rozbudowany przez Sulejmana Wspaniałego, będący ośrodkiem państwowej administracji, a przy tym wyrazem potęgi imperium osmańskiego. Swą historią urzekła nas Hagia Sophia – jeden z architektonicznych cudów świata, najważniejsza bizantyjska budowla Stambułu a jednocześnie przedmiot wielu sporów i kontrowersji. Zwiedzając podziemne komnaty Cystern Yerebatan, gdzie strop podtrzymywany jest przez 366 stojących w wodzie kolumn, możemy poczuć się jak w zatopionej świątyni. Kolejnym punktem zwiedzania był Błękitny Meczet, którego sześć minaretów wywołało ogromny spór, ponieważ było ich tyle, co w meczecie w Mekce - świętym mieście Islamu. Do programu dołożyliśmy Rejs po Bosforze, w czasie którego poznaliśmy historię i ciekawostki związane ze starym Stambułem .nocleg w hotelu w Stambule.

dzień 4
przejazd do stolicy Turcji – Ankary. Zwiedzanie Muzeum Cywilizacji Anatolijskich, gdzie zgromadzono znaleziska z wykopalisk w całej Turcji, związane przede wszystkim z cywilizacją starożytnej Anatolii. Następnie odwiedziliśmy Mauzoleum Ataturka, gdzie spoczywa ukochany prezydent narodu tureckiego, do którego zmierzają wszyscy oficjalni goście by oddać hołd twórcy współczesnego państwa tureckiego. Przejazd do Kapadocji. Tu jako pierwsze zachwyciło nas podziemne, zbudowane na ośmiu poziomach miasto Kaymakli. Skomplikowana sieć domostw ze stajniami, kuchniami i studniami, wąskimi tunelami pozwoli wczuć się w rolę jaskiniowców –bo tak właśnie w X w. nazywano mieszkańców Kapadocji. nocleg w hotelu w okolicach Kapadocji.

dzień 5
Księżycowe krajobrazy tej niespotykanej krainy, dostarczyły niezapomnianych wrażeń,objazd najciekawszych panoram widokowych, który uwieńczył zwiedzanie muzeum w Göreme. W miejscu, w którym – według legendy – niegdyś wykuto w skale 365 kościołów, dziś udostępnia się do zwiedzania ponad 30 z nich. Niektóre noszą przedziwne nazwy jak: kościół Jabłka czy kościół Węża.

dzień 6
przejazd do Konii. Mieszkańcy tego miasta słyną z pobożności, mimo że działa tu jeden z największych browarów w kraju w samej miejscowości obowiązuje zakaz sprzedaży alkoholu. Zwiedzanie Muzeum Mevlany, gdzie w sercu budynku znajduje się grób założyciela zakonu Derwiszów Tańczących. Mimo iż zakon został rozwiązany przez Ataturka w 1925 r. każdego roku w grudniu odbywa się tu Festiwal Wirujących Derwiszów, przyciągający ogromne rzesze pielgrzymów. Przejazd do Bawełnianej Twierdzy – Pamukkale. Spacer po białych kaskadach uformowanych przez nasyconą wapniem wodę spływającą z gorących źródeł. Tutejsza woda ma rzekomo zbawienny wpływ na schorzenia skóry, uśmierza bóle reumatyczne, leczy astmę. Brodząc w małych basenach zobaczyliśmy piękne stalaktyty, kotły erozyjne czy bajkowe tarasy. Następnie zwiedzanie starożytnego miasta Hierapolis wraz z zachowanym w bardzo dobrym stanie teatrem oraz nekropolią. nocleg w hotelu w okolicach Pamukkale.